Waya 360 - Kom igång Fortnox

Kom igång Fortnox

 

Kom igång i 4 enkla steg

Nedan finner du en enkel guide på hur du kommer igång med Waya och Fortnox. Du behöver ett gratis Wayakonto och integrationsmodulen i Fortnox (Fortnox debiterar 59kr/mån för modulen som gäller för alla integrationer).


1. Skapa ett Wayakonto

Registrera ett kostnadsfritt Wayakonto via nedanstående länk. Ange org-nummer och kontrollera att bolagsnamnet som sedan visas är rätt. Fyll i formuläret och tryck ”Skapa konto med BankID”.

Skapa ett konto här


2. Ställ in Fortnox

A. Lägg till Tre Utskriftsmallar

Gå in i Fortnox under Inställningar – Fakturering – Utskrifter och klicka på länken Utskriftsmallar. Lägg till tre nya fakturamallar med nedan namn:


B. Lägg till Integration

Gå in under Företagsinställningar – Administrera användare och klicka på Lägg till Integration. Sök efter ”Waya” och klicka på ”Godkänn”.

OBS! Kopiera API-nyckeln som visas efter Godkänn.


3. Ställ in Waya


A. Lägg in Fortnox API-nyckel

Gå in i Waya.se  under Inställningar – Integration Välj ”Fortnox”, klistra in API nyckel och klicka på ”Lägg till integration”.


B. Kontrollera Utskriftsmallar och ställ in Kundkort

Mallar: Här presenteras de mallarna som är inlagda i Fortnox och om de är OK.
Kundkort: Markera de Kundkort som ska få Waya utskriftsmallar och klicka på ”Ställ in Kundkort”.

 

C. Konfigurera Bokföringskonton

Under menyn Inställningar – Integration – Bokföringskonton konfigureras automatisk bokföringskontona . Vid behov kan ni ändra kontonummer och tryck ”Ställ in bokföringskonton”.

 

D. Bokföringsinställningar

Under menyn Inställningar – Integration – bokföringsinställningar kan ni ställa in önskat bokföringssätt. Ni kan alltid ändra om inställningarna i efterhand om ni önskar ändra på bokföringshanteringen.

 

E. Aktivera integrationen

Under menyn Inställningar – Integration – Aktivera väljer ni sedan aktivera kontot.

 


4. Verifiera företagsinställningar

Gå sedan in i Inställningar – Företagsinställningar för att kontrollera era företagsuppgifter, ladda upp logotyp, ange redovisningsuppgifter samt inställningar för kravhantering.

 

 

Viktigt att tänka på!
Vid varje fakturering, kontrollera att utskriftssätt är “Skrivare” och att utskriftsmallen är “Waya” annars kan inte fakturan gå via vårt flöde.


Nu är ni redo att börja fakturera via Waya!