Nedan finner du en enkel guide på hur du kommer igång med Waya och Fortnox. Du behöver ett gratis Wayakonto och integrationsmodulen i Fortnox (Fortnox debiterar 59kr/mån för modulen som gäller för alla integrationer).
Registrerar ett kostnadsfritt Wayakonto via nedanstående länk.Ange org-nummer och kontrollera att bolagsnamnet som sedan visas är rätt. Fyll i formuläret och tryck ”Skapa konto med BankID”.
A. Lägg till Tre Utskriftsmallar
Gå in i Fortnox under (Inställningar – Fakturering – Utskrifter) och klicka på länken Utskriftsmallar. Lägg till tre nya fakturamallar med nedan namn:
B. Lägg till Integration
Gå in under (Företagsinställningar – Administrera användare) och klicka på Lägg till Integration. Sök efter ”Fakturagram” och klicka på ”Godkänn”.
OBS! Kopiera API-nyckeln som visas efter Godkänn.
A. Lägg in Fortnox API-nyckel
Gå in i Waya.se under (Inställningar – Integration) Välj ”Fortnox”, klistra in API nyckel och klicka på ”Länka med Fortnox”.
B. Kontrollera Utskriftsmallar och ställ in Kundkort
Utskriftsmallar: Här presenteras de mallarna som är inlagda i Fortnox och om de är OK.
Kundkort: Markera de Kundkort som ska få Fakturagram utskriftsmallar och klicka på ”Ställ in Kundkort”.
C. Konfigurera Bokföringskonton
Under menyn (Inställningar – Integration – rubrik Bokföring) konfigureras automatisk bokföringskontona . Vid behov ändra kontonummer och tryck ”Ställ in bokföringskonton”.
D. Automatisk bokföring
Under menyn (Inställningar – Integration – rubrik Automatiskt bokföring) ställa in önskat bokföringssätt (automatiskt/manuellt) .
E. Aktivera integrationen
Under menyn (Inställningar – Integration – rubrik Aktivera) aktivera kontot.
F. Ladda upp logotyp och verifiera företagsinställningar
Gå in i Waya under (Inställningar – Företagsinställningar) Kontrollera företagsuppgifter, ladda upp logotyp, ange redovisningsuppgifter samt inställningar för kravhantering.