Waya Finance & Technology AB (Waya), som tillhandahållare av fakturaservice- och
inkassotjänster, har ett ansvar mot såväl borgenären/uppdragsgivaren som mot
gäldenären, det vill säga den som skall betala en faktura/skuld. Waya ställer därför
som ovillkorligt krav att den eller de användare som är anslutna till tjänsterna
delar Wayas syn på etiska och moraliska frågor. Vad som anses vara oetiskt eller
omoraliskt är delvis subjektivt och beror på vem som tillfrågas och hur frågan ställs.
Inledning
En förutsättning för att bedriva fakturaservice- och inkassoverksamhet är en väl
utvecklad kontrollfunktion som säkerställer att de ärenden som handläggs är korrekta
– det vill säga att de utgörs av korrekta utställda fakturor/krav och att de inte är
bestridna eller föremål för tvist.
Wayas målsättning är att aktivt bidra till en snabbare och säkrare fakturaservice- och
inkassoverksamhet med bibehållna goda relationer mellan borgenär och gäldenär.
Genom att Waya som en stor aktör har detta som ambition och målsättning, vill
företaget utveckla marknaden på ett positivt sätt.
I den händelse att användare som är ansluten till Wayas tjänster agerar oetiskt eller
utnyttjar tjänsten för varor eller tjänster som på annat sätt är oetiska eller omoraliska,
kommer allmänhetens förtroende för både användaren av tjänsten och Waya skadas.
För att minimera denna risk har Waya fastställt följande riktlinjer som gäller för alla
anslutna användare av Wayas tjänster och Wayas partners och återförsäljare.
Bakgrund och syfte
I syfte att aktivt motverka badwill och samtidigt möta skilda krav och förväntningar
från marknaden relaterade till Wayas tjänster skall Waya genom kontrollfunktioner
omedelbart kunna särskilja på vad som är ”rätt” och “fel” och klargöra detta för de
anslutna kunder och användare av Wayas tjänster.
Även om den vara eller tjänst som fakturan eller kravet avser är laglig, kan den
uppfattas som oetisk eller omoralisk. Genom dessa riktlinjer, tillsammans med Wayas
allmänna villkor, har företaget möjligheten att neka samarbete och därigenom
förhindra att tjänsterna används på ett sätt som står i strid med Wayas värderingar,
allmänna villkor och etiska regler. Wayas målsättning är att de etiska reglerna skall
bidra till att begränsa oseriösa verksamheters möjlighet att driva inkorrekta faktura-
och inkassoärenden och i förlängningen, avsevärt försvåra deras verksamhet.
Exempel
Nedan ges exempel på företag som Waya valt att inte samarbeta med då Waya
anser att deras verksamhet är av oetisk karaktär.
Oetiska varor
Företaget X säljer pipor och andra varor som förknippas med användning av
narkotika. Även namnen på produkterna antyder att produkterna bäst lämpar sig för
användning av olagliga substanser. Trots att varorna inte är olagliga att sälja
anser Waya att det är omoraliskt att samarbeta med företaget X.
Oetiska tjänster
Företaget Y erbjuder snabba finansiella tjänster, så kallade “sms-lån”. Marknaden för
denna typ av ”sms-lån” har på kort tid fått fäste i Sverige och allt fler unga sätter sig i
svåra skuldfällor mot höga räntor. Waya anser att denna typ av lån, utan
kreditprövning, riktad mot en ung svag målgrupp är direkt oetisk. Därmed
avstår Waya från samarbete med företaget Y.
Waya anser dock det finns en distinkt skillnad och godkänner företag:
Oetisk hemsida
Företaget Z påstår sig sälja historiska föremål. Bland deras produkter finns
kommunistiska flaggor från forna Sovjet, utgåvor av ”Mein Kampf”, uniformer och
knivar med hakkors-symboler, ”vitmaktmusik” m.m. På företagets hemsida finns
budskapet ”vi skiter i lagen” varvat med nazistiska värderingar och uttryck för dessa.
Då Z säljer nazistiska och kommunistiska budskap som historiska föremål bedriver
de ingen olaglig verksamhet. Waya anser dock att budskapet på hemsidan i
dess helhet är oetiskt och väljer därmed att inte samarbeta med företaget Z.
Regler
Waya åtar sig inte att driva uppdrag för företag som tillhandahåller varor och tjänster som kan anses:
Ej önskvärda samarbetspartners
Waya samarbetar inte med, eller åtar sig uppdrag för, företag som:
Uppsägning och reprimand
De användare av Wayas tjänster, vilka Waya anser använder tjänsten i strid med de
etiska reglerna, skall i första hand sägas upp som kunder och eventuella pågående
uppdrag skall avslutas. Waya kan i undantagsfall bevilja användaren en chans till
rättelse. Rutiner vid uppsägning följer av Wayas allmänna villkor.
Nya användare av Wayas tjänster
Waya tillämpar säkerhetsrutiner med kontrollfunktioner för att säkerställa att
tjänsterna inte används för otillbörliga ändamål, i brottsligt syfte, eller på annat sätt
strider mot Wayas vid var tid gällande allmänna villkor, tillämpbara avtal, etiska regler
eller relevant lagstiftning.
Waya har utvecklat ett internt kontrollsystem som alla kunder löpande prövas mot
innan tillgång beviljas till tjänsterna. Kontrollsystemet bygger på ett antal framtagna
kriterier som varje kund vid var tid ska uppfylla. Dessa kriterier innefattar bl.a. att
djupgående information om kunden inhämtas från Wayas informationspartners.
Riktlinjerna för Wayas kundbedömning, enligt kontrollsystemet, framgår av Wayas vid
var tid gällande kundbedömningskriterier.
Beslut om ev. undantag från denna riktlinje tas av Wayas ledningsgrupp.
Uppdatering och fastställande
Dessa etiska regler skall löpande hållas uppdaterad med hänsyn till ändrade lagar,
regler samt förhållanden på marknaden och vår omvärld.
Ansvaret att uppdatera ovan regelverk åligger Wayas VD.
Senast ändrad: 2023-03-28